Allmänna villkor
Profil & Souvenir i Sverige AB (PSS), org.nr. 556553
1. Allmänt
1.1 Dessa allmänna villkor (Villkoren) gäller när du är medlem i PSS:s kundklubb (Logga in) och tillför information på Webbsidan eller som konsument (Konsument) eller gör en beställning via Webbsidan. Villkoren är tillämpliga för PSS:s kunder (Kund) som innefattar såväl Medlem som Konsument.
1.2 Såsom angivet ovan ingås avtal vid medlemskap samt köp via Webbsidan mellan Kunden och PSS genom att Villkoren godkänns av Kunden i samband med att Kunden blir medlem eller genomför ett köp via Webbsidan och därmed godkänner PSS:s Villkor inklusive Medlemsvillkor och Integritetspolicy (se nedan för specifik information).
1.3 Genom att godkänna PSS:s Villkor verifierar Kunden att hen har fyllt 18 år och är myndig och har full juridisk rätt att ingå avtal med annan part. PSS accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år. PSS förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra en Kunds beställning (exempelvis om Kunden uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar). I det fall person måste ha förmyndares samtycke för att kunna registreras som Kund på PSS måste samtycke lämnas av förmyndare till PSS före registrering genom att kontakta PSS:s Kundtjänst (se Webbsidan för kontaktinformation).
1.4 PSS reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Webbsidan, exempelvis fel i produktbeskrivning eller innehållsförteckningen, felaktiga priser, felaktigt maxantal vid beställning av en vara, eller felaktig information angående om en vara finns i lager. PSS har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en vara som Kunden har beställt kommer PSS att meddela Kunden om detta och invänta Kundens godkännande av det korrigerade priset eller antalet fram till dess att Kundens order har påbörjat att plockas och i det fall godkännande ej erhålls ha rätt att ta bort varan från Kundens order. All bildinformation på Webbsidan ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor Kunden erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung. PSS ansvarar inte för information inklusive bilder på Webbsidan som kommer från tredje part.
1.5 Webbsidan ägs av PSS. Innehållet på Webbsidan ägs av PSS eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från PSS.
2. Avtal och Beställning
2.1 För att kunna göra ett köp via Webbsidan måste Kunden acceptera Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder sig Kunden att följa Villkoren i sin helhet, samt godkänner att hen tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt PSS:s Integritetspolicy och PSS:s Medlemsvillkor, se nedan.
2.2 När Kunden slutfört en beställning av PSS kommer PSS att bekräfta Kundens beställning. Ett avtal om köp ingås först när PSS slutligt bekräftat Kundens beställning inklusive vilka varor som har plockats per e-post från PSS till Kunden. PSS uppmanar Kunden att spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med PSS:s kundtjänst. PSS förbehåller sig dock rätten att ändra och avboka Kundens bekräftade order fram till dess att slutlig order har levererats.
2.3 Kunden kan lägga, ändra i och avboka order fram till 2 timmar efter lagd order. Kontakta PSS via mail till magnus@pss.se för ändringar av order.
3. Kunduppgifter etc.
3.1 Kunden måste skapa ett användarkonto på Webbsidan för att kunna handla på Webbsidan. När Kunden registrerar sitt användarkonto kommer Kunden att bli ombedd att uppge vissa personuppgifter alternativt företagsuppgifter. Kunden bekräftar att de uppgifter som Kunden fyller i är korrekta och fullständiga samt ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Kunden får bara skapa ett användarkonto per privatperson. Information om PSS:s behandling av personuppgifter finns i PSS:s Integritetspolicy.
3.2 Kunden åtar sig att se till att ingen annan än Kunden kan använda Kundens inloggningsuppgifter. Kunden får inte avslöja användarnamn och lösenord för någon obehörig och ska se till att handling med uppgift om användarnamn och lösenord förvaras på ett sådant sätt att obehörig inte kan få tillgång till informationen. Kunden ska omgående anmäla till PSS om det kan misstänkas att obehörig fått tillgång till Kundens lösenord. Kunden ansvarar för alla köp som gjorts med dennes inloggningsuppgifter om sådan anmälan inte gjorts.
3.3 Om PSS misstänker att Kunden missbrukar sitt användarkonto eller sina inloggningsuppgifter eller annars bryter mot Villkoren har PSS rätt att stänga av Kunden. PSS har även rätt att tilldela Kunden nya inloggningsuppgifter.
4. Varor, priser, avgifter, kreditkontroll och betalning
4.1 Vid beställning via Webbsidan gäller de priser som anges på Webbsidan på beställningsdagen av Kundens order. Skulle priset ändras till dagen för leverans gäller det uppdaterade priset. Priser anges i svenska kronor och är exklusive moms om inte annat anges. Priserna inkluderar inte avgifter (som för exempelvis frakt, faktura etc.) som anges separat.
4.2 PSS:s målsättning är att alltid leverera varor med bra hållbarhet, för mer information se PSS:s Hållbarhetsgaranti. Samtliga PSS:s produkter är möjliga att använda i Sverige.
4.3 Kunden kan betala på sätt som anges på Webbsidan. Betalning göras via faktura som skall betalas inom 30 dagar. Fakturabetalning sker genom PSS. Fakturan från PSS skickas alltid som en PDF-fil via e-mail om inte kunden specifikt begär att få den eller som brev till angiven fakturaadress. Påminnelseavgiften är 29 kr per order. PSS accepterar inte av säkerhetsskäl betalning med kontanter eller checkar. PSS förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt samt att ändra betalsätt om det som Kunden valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet eller Kunden inte godkänns för det valda betalsättet.
4.4 PSS tar ut en expressavgift på 500 kr på alla orders på alla orders som Kunden önskar få snabbare än 10 arbetsdagar.
4.5 PSS tar ut en Fraktkostnad på 150 kr på vanliga produkter under 25 kg/paket och icke skrymmande last inom Sverige. Är produkterna skrymmande, tyngre än 25 kg/paket eller skickas utanför Sveriges gräns tillkommer en dyrare frakt beroende på leveransdag, leveransintervall, leveransadress, orderstorlek, samt om Kunden är företag eller privatperson.
4.6 PSS gör i vissa fall en kreditkontroll på Kunden innan mottagning av Kundens order.
5. Kampanjer och erbjudanden
PSS kan från då och då erbjuda kampanjer på Webbsidan. Dessa kampanjer gäller i enlighet med de specifika villkor som gäller för just den specifika kampanjen som t.ex. Kundens rättighet att ta del av kampanjen, hur länge kampanjen är aktiv och vilka specifika varor som omfattas av kampanjen. PSS förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa Villkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor på Webbsidan gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.
6. Leverans och transport
6.1 Leveransen av Kundens varor sker, om ej annat anges, till den adress Kunden angivit. Det är Kunden som är ansvarig för att hålla PSS uppdaterad om Kundens uppgifter och därmed ge PSS:s leverantör möjlighet att leverera till rätt adress. Det är Kundens ansvar att se till att PSS:s bud kan komma fram till dörren. Om PSS av Kunden föranledd anledning inte kan leverera varorna till Kunden debiteras Kunden för fraktavgiften som om den hade levererats och hamnar på eventuellt utlämningsställe eller körs ut igen mot ny fraktavgift.
6.2 PSS:s ambition är att meddela Kunden om när varorna går ifrån PSS. Leveranstiden beror på leveransadress. Vanlig leveranstid är inom 2 arbetsdagar inom Sverige efter att varan lämnat PSS.
6.3 Kunden kontrollerar att paketet/paketen varan/varorna kommer i inte levereras skadade. Är kartongerna skall en skadeanmälan göras till budet, fotas och meddela PSS Kundtjänst omedelbart.
7. Varukvalitet och ångerrätt
7.1 Är det fel på någon vara eller om en vara saknas ska Kunden kontakta PSS:s Kundtjänst omedelbart. Om en vara saknas eller är skadad krediteras den felaktiga varan förutsatt att det inte var någon synlig skada under leverans (se 6.3). PSS:s ansvar är begränsat till varans värde, samt eventuella returkostnader. Återbetalning kommer att ske inom 30 dagar. Återbetalningen kommer att ske till Kunden via det betalningsalternativ som Kunden valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.
7.2 Kunden har i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning rätt att frånträda köpeavtalet (utnyttja Kundens ångerrätt) inom 14 dagar från den dag Kunden tar emot varan, eller väsentlig del av den. Ångerrätten gäller dock inte vid köp specialloggade produkter. Ångerrätten gäller under förutsättning att varan är i väsentligen oförändrat skick och att ingen försegling brutits.
7.3 Om Kunden utnyttja ångerrätten är det tillräckligt att Kunden skickar ett e-post meddelande om att Kunden vill utnyttja ångerrätten eller att Kunden skickar tillbaka varan före fristens utgång. Meddelande om att utnyttjande av ångerrätten skickas till: magnus@pss.se och varan + en kopia av meddelandet i pappersform skickas till:
Profil & Souvenir i Sverige AB
Tallhammarsvägen 11
18633 VALLENTUNA
08-514 507 40
Kunden ska ange sitt namn, sin adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och namn på varan i meddelandet. Om ovan alternativ på meddelande inte vill användas av Kunden kan Kunden använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram.
7.4 Vid utövande av ångerrätten betalar Kunden returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att Kunden har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till PSS. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i eventuell originalförpackning.
7.5 PSS betalar snarast tillbaka beloppet, senast inom 30 dagar från det att PSS tagit emot den returnerade varan eller att Kunden har visat att varan har sänts tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto. Återbetalningen kommer att ske till Kunden via det betalningsalternativ som Kunden valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning. På det belopp som ska återbetalas har PSS rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Kunden har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.
8. Reklamation
8.1 Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara ska kontakta PSS omgående efter att felet upptäckts via de kontaktuppgifter som anges på Webbsidan. Reklamationer som görs inom två månader från det att Kunden upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Kunden har 3 års reklamationsrätt på varor inköpta på Webbsidan.
8.2 PSS står för returfrakten för godkända reklamationer.
8.3 När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer PSS att kompensera Kunden i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. PSS strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att PSS mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på varans art. PSS förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer PSS riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se ARN, Mer information finns på Konsumentverket.
9. Länkar
PSS kan länka från Webbsidan till andra webbplatser som ligger utanför PSS:s kontroll, och webbplatser utanför PSS:s kontroll kan länka till Webbsidan. Även om PSS försöker säkerställa att PSS enbart länkar till webbplatser som delar PSS:s personuppgifts- och säkerhetsföreskrifter enligt Integritetspolicyn är PSS inte ansvarig för skydd eller sekretess av information eller personuppgifter som Kunden tillhandahåller på andra webbplatser. Kunden bör iaktta försiktighet och läsa personuppgiftsföreskrifterna för den aktuella webbsidan.
10. Force Majeure
PSS ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som PSS inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar PSS Kunden dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både Kunden och PSS rätt att häva köpet med omedelbar verkan.
11. Ändringar av tjänster och Villkoren
PSS kan utan förvarning till Kund förändra, revidera, ersätta eller ta bort utan särskilt meddelande de tjänster, liksom innehållet i dessa tjänster, som PSS erbjuder på sin Webbsida. PSS förbehåller sig rätten att göra ändringar i Villkoren när som helst i tiden och utan att i förväg få Kunds godkännande. Alla ändringar av dessa Villkor kommer att publiceras på Webbsidan. Ändringar gäller från det att Kunden har accepterat Villkoren (i samband med medlemskap, ett nytt köp eller vid besök på Webbsidan), alternativt 1 vecka efter att PSS har informerat Kunden om ändringarna. PSS rekommenderar dock att Kunden håller sig uppdaterad på Webbsidan regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.
12. Överlåtelse
Kund har inte rätt att till annan överlåta sitt medlemskap och därtill anknutna rättigheter och skyldigheter. PSS har dock rätt att utan samtycke från Kund, helt eller delvis, överlåta rättigheter och skyldigheter hänförliga till Villkoren.
13. Ogiltighet
Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa Villkor är ogiltig eller icke- verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter. De bestämmelser som förklarats ogiltiga eller som inte kan verkställas kommer att ersättas av relevanta juridiska vägledningar och råd.
14. Tillämplig lag och tvist
14.1 Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med PSS. Vid eventuell tvist följer PSS beslut från Allmänna Reklamationsnämnden.
14.2 Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden eller i sista hand av allmän domstol, varvid Stockholms tingsrätt skall vara första instans.
___________________
Dessa Villkor har fastställts den 2016-10-20